Somna om

Standard

Jag vaknar tidigt. Tittar på klockan. Suckar men lyckas inte somna om. För första gången på två veckor sätter jag mig vid mitt eget köksbord med tidning och kaffe. I sovrummet snusar man och dotter. Vid mina fötter rullar lilla E ihop sig till en vit boll.

Efter en stund hörs ett välbekant tassande från sovrummet. Dörren som öppnas och sedan åker igen med en smäll. Dottern som står i hallen med rufsigt hår, blå motorcykelpyjamas och sömndrucken uppsyn. Jag lyfter upp henne i famnen och bär tillbaka henne till sängen. Hon tittar på mig med tunga ögonlock.
– Avas mamma!
– Alvas mamma, viskar jag tillbaka.

Belåtet lindar min snart tvååring armarna runt min hals, kryper så tätt intill hon kan och somnar om. Jag ligger vaken och känner den lilla mjuka, varma kroppen mot min, dotterns andetag mot min kind, hennes fingrar mot min nacke.

Vad livet är fint, tänker jag där jag ligger.

One response »

  1. Ah sa fint du skriver. Blir alldeles snyftig här. Känner min egen kärlek till goseprinsen. Vi är lyckligt lottade!!!

Kommentera

