Badaversion

Standard

Alva vill inte bada.
– Inte bada, inte bada!
När jag med en krafansträngning fått i henne i badkaret vägrar hon att sätta sig. När jag tvättar håret och sköljer med en barnkastrull (eftersom hon vägrar att sitta i vattnet) skriker dottern som en stucken gris. Badfobin har pågått i över en månad. Hur länge kan ett barn egentligen gå smutsigt? Vad ska jag göra som förälder? Jag skulle inte läst den där Jesper Juul-boken. Plötsligt känns allt jag gör i form av tillsägningar, mutor och ibland rent tvång (som badet) som att jag kränker dottern så att hon blir skadad för livet.

9 responses »

  1. TRor det ingår i två års trotsen bara, har exakt samma problem när jag ska få stina ren, fasar för varje gång jag känner att det är dags för bad…

  2. Vi har haft samma problem större delen av sommaren, men när jag lät Louise sitta med duschslangen på toalettgolvet och duscha sig själv gick det bättre och nu har det helt plötsligt gått över. I dag fick jag tvinga henne UR badet med skrumpna händer och fötter efter drygt en halvtimme. Att det aldrig ska vara lagom…

  3. Så där har det varit med båda våra barn i den åldern. Det går över av sig själv inom några månader, men vi brukar också låta dem duscha ur schampot själva, eller använda tvättsvamp. Dessutom upplever vi att vissa schampon fungerar bättre och inte svider i ögonen, t.e.x. Natusan baby soothing naturals.

  4. Jesper Juul i all ära, men trotsen råder han inte bot på. Ej heller det faktum att man t ex MÅSTE duscha och borsta tänderna på sina barn.

    Ett eget uppdrag under tiden, som de andra föreslagit, kan funka. I övrigt: rida igenom stormen som faktiskt sedermera lägger sig.

    Styrkekram.

  5. Min prins har älskat att bada, men inte att tvätta håret. Lägg då till att han inte får få vatten in i öronen p g a rör… Jag har haft mina bataljer kan jag säga *fnissar*. Och nej, det känns inte bra att använda milt våld, men om vi börjar tveka på att det vi gör är bra för dem känner de av det också. Så kör på bara, det där går över. Om det är vatten i ögonen som är värst, köp en sådan där badring man sätter runt huvudet när du tvättar håret. (Fast det har du säkert redan testat). Kram!

  6. Oj, oj i den åldern körde vi med alla mutor som fanns. Bulle i badet om vi tvättar håret först 🙂
    Det går över men med Viggo höll det i i ett par år 🙂
    Kram kram

  7. Jag läste ut Juuls bok i helgen och kände mig genomusel….först. Men den där Jesper inleder sin bok med att skriva att han också har gjort fel många gånger. Och så landade jag i att det ändå är skillnad mellan att tänka rätt (teori) och ändå göra fel (praktik)- jämfört med att både tänka fel och göra fel. Alltså, att vara medveten om sina brister och att kunna erkänna och prata om dessa gör liksom hela skillnaden.
    Och vi har samma problem på badfronten. Men E gillar bada bättre än duscha. Och nu när han får välja själv mellan dessa onda ting så brukar det faktiskt gå bra. Kram

Kommentera

