Möte med Jonas

Standard

– Gud älskar oss inte för att vi förtjänar det utan för att vi behöver det.
Min vän J och jag sitter i kyrkbänken i Kungsholmens kyrka och lyssnar när Jonas Gardell föreläser om sin nya bok Om Jesus. Mitt första möte med Jonas var i gymnasiet då Fru Björks öden och äventyr blev introduktionen till den gardellska litteraturen och den gardellska scenen. Till en sällsynt förmåga att med humor som verktyg föra fram livets budskap som nästan alltid handlar om utanförskap.

– Hur kan du skämta så grovt om funktionshindrade? säger journalisten bistert.
För att jag ser dem. För att de känner sig sedda. För att de skrattar med mig.
– Om den fule inte ens får vara ful, vad är han då, ett satans neutrum, svarar Jonas på journalistens fråga.

Jonas är liten. Han har t-tröja och jeans där han står längst fram i kyrkan som är fullsatt. Han berättar om den historiska Jesus. Som umgicks med de orena. Som var en mörkhyad bondlurk utan tänder. Som såg ljuset i varje människa. Det är en fin stund med skratt och tårar där i kyrkan.

När vi går ut genom kyrkportarna faller den första snön i skenet från facklorna.

Kommentera

