Charmiga stunder

Standard

Idag har jag fått uppleva två ljuvligt charmiga stunder med dottern:

Vi är på väg hem från dagis. Alva rabblar:
– Mamma heter Malin, pappa heter Torkel, Alva heter Berglund.
Jag tänker att jag ska försöka förklara det här med för- och efternamn för min tvååring.
– Hjärtat, du heter ju Alva, mamma heter Malin, pappa heter Torkel och i efternamn heter vi Berglund allihop.
Dottern tittar misstänksamt på mig.
– Näääääää, Alva heter Berglund.
– Å mamma och pappa heter också Berglund.
Fundersam uppsyn. Sedan kommer det prövande.
– Mamma heter Berglund. Pappa heter Berglund. Alva heter Berglund.
Kort tystnad. Sedan konstaterar hon:
– Det var lite konstigt.

Senare på kvällen. Det är dags för dottern att sova och det är mannens läggkväll. Jag försöker säga godnatt men Alva har fullt upp med att pyssla med sina leksaker och ignorerar mina försök att kramas. Till slut ger jag upp.
– God natt älskling! säger jag och börjar gå ut ur dotterns rum. Då kommer det bestämt innifrån rummet:
– Mamma! Kom tillbaka! Vi måste kramas!

Kommentera

