Mutor

Standard

På vägen hem från förskolan går vi in i affären. Jag håller tummarna. Men det hjälper inte.
– Jag vill köra liten vagn, mamma!
Alva brukar få köra en liten varuvagn i affären medan jag kryssar runt med sulkyn. Både varor som jag efterfrågar och inte efterfrågar läggs i, trillar på golvet. Dotterns lycka över att få hjälpa till får för det mesta min vardagsstress att lägga sig och inse att vi inte har så bråttom. Men nu när det känns som att magen håller på att spricka, och varje böj ner mot golvet eller till den lilla vagnen för att ta upp och lägga tillbaka varor vi inte ska ha är en plåga, säger jag nej.
– Nej Alva, inte idag.
– Jag VILL köra liten vagn!
– Nej, idag får du sitta kvar i din vagn.
Sammanbrott. Tårar.
Det orkar den gravida mamman inte heller med. Då tar jag till mutorna.
– Du kan få en ny napp! Du får välja själv vilken du vill ha. Okej? Ska vi gå och titta?
Alva sväljer betet.
– Ja mamma! Jag vill ha ny napp!

Av de dryga 20 nappar som dottern har liggandes hemma är säkert 10 mutnappar. Minst.

One response »

Kommentera

