Dåligt samvete

Standard

Imorgon är min sista dag på jobbet innan jag går på föräldraledighet. Det är dags. Jag börjar bli riktigt trött. När jag kommer hem vill jag bara ligga på soffan och har inte alls ork att leka med dottern.
– Mamma, vill du leka i mitt rum? säger Alva med ivrig röst.
– Mamma måste vila lite, säger jag. Du får leka med pappa.
Det är möjligt att jag inbillar mig besvikelsen i dotterns ögon och strax har hon roligt med sin pappa. Jag räknar ner till det är dags för Alva att sova. Jag vet att det är beror på att jag är höggravid, men det hjälps inte. Det dåliga samvetet sitter som en tagg i bröstet.

One response »

  1. Du, man behöver inte vara höggravid för att känna så där (men man gör det alldeles särskilt just då). Det räcker med att vara en ensamstående morsa, det går liksom inte, jag är också bara människa och orkar inte alltid. Och det där dåliga samvetet lär vi få dras med. Fast jag brukar tänka på att min son minsann aldrig behöver fundera på om han är älskad eller ej – det hjälper mig. Kram på dig, må bebisen titta ut snart. Spännande!!!

Kommentera

