En lika stor kärlek, en mindre berättelse

Standard

Allt var nytt då. Vi var alldeles färska föräldrar med ett litet barn.Vi visste inte då hur ljuvt det är att andas nära sitt barn, att känna mjuka armar runt halsen, att fyllas av kärlek och stolthet över varje litet utvecklingssteg och över bara-varandet, att oroas, att vara outsägligt trötta, att höra de första orden, att uppleva de första stegen, att på alla sätt ta del av vår nyföddas resa genom livet.

Den här gången är det annorlunda. Vi är lite erfarnare. Lite tryggare. Vi har under några år fått uppleva barnets magiska värld och den oändliga kärleken. Ediths plats hos oss är självklarare redan från början. Vi förstår innebörden av gåvan vi fått. Samtidigt. Mycket är redan berättat. Jag läser bloggen från 2007. Nu blir det inga inlägg om tårar över namnfrågan eller ilskan över besöket på socialkontoret. Vi är gifta nu, problemet är ur världen. Det blir inget inlägg om kroppschocken. Nu känner jag igen mig i speglen och vet att den nyförlösta kvinnas kropp är tillfällig och inget att uppröras över. Det blir inget inlägg om fasan över att tappa ur insatsen i en brant backe. Jag vet precis hur den ska knäppas och fästas vid det här laget. Det blir inga inlägg om den nya identiteten som mamma. Jag har ju varit mamma i 2,5 år.

Men kärleken är lika stor. Livet med en liten bebis är nästan ännu ljuvligare andra gången. Även om mycket är vant nu ska jag försöka berätta ändå. För Ediths skull. Jag vill ju ge henne minnen från den första tiden precis som Alva kommer att få.

One response »

  1. Och att bli mormor för fjärde gången känns också vant men kanske ännu mer fantastiskt för varje gång och framför allt en otrolig tacksamhet och förundran.
    I dag har jag för första gången hållit Edith i famnen länge, länge. Mest har hon sovit men en kort stund tittade hon på mig och förstod att jag var hennes mormor som kommer att läsa sagor och leka och komma åkandes till Stockholm stup i kvarten.

Kommentera

