Farsdagförvirring

Standard

Det är fars dag. Vi äter brunch på Rica Hotell i Älvsjö. Där finns en Alfons Åberg-värld. Lite halvskabbig i föräldrarnas ögon. Ganska skojig i vår treårings ögon. Hon leker en lång stund, sen äter hon pannkakor och dumlekola som om det inte fanns någon botten. När vi kommer hem däckar Alva i sin säng, pannkaksstinn och lekrosig om kinderna. Hon sover i över två timmar. När hon vaknar kryper hon upp i mitt knä, tittar ner på sina tights och pippitröja och utbrister förvånat:
– Mamma, vad knasigt, jag har sovit i det här.
Jag reagerar inte nämnvärt på kommentaren utan börjar istället laga middag. När den är klar sätter sig familjen till bords.
– Men mamma, jag vill ha smörgås!
– Hjärtat, du kan ju inte äta smörgås till middag.
– Men jag har inte fått någon frukost idag!
Nu blir jag lite förvirrad.
– Men jag gjorde ju en pippismörgås imorse. Som du åt.
– Nä, inte idag har jag inte fått frukost.
– Jo, du har faktiskt fått frukost.
– Nääää, mamma!
Alva börjar gråta.
– Kom nu gumman, nu äter vi farsdagsmiddag.
Nu är det Alva som ser förvånad ut.
– Är det fars dag idag också?
Då trillar poletten ner. Vår treåring har helt enkelt trott att hon sovit hela natten och att det är morgon igen!

3 responses »

  1. Lilla sötnosen 🙂 Sådär kan man ju själv känna ibland, om man tar sig en tupplur efter lunchen som är lite för lång. Särskilt i dessa tider när det blir mörkt tidigt. Då undrar man: Är det morgon eller kväll eller vad? 🙂

  2. Hej,
    Kul att Alva gillade vår Alfons-värld, men trist att ni tyckte den var skabbig. Den är ju lite skönt vintage i 50-talsstil, som det var hemma hos Alfons. En glad nyhet är att vi inom ett par månader kommer både bygga om och bygga ut, bland annat med ett kök. Välkommen tillbaka!

    Jörgen Dyssvold, Rica Hotels

Kommentera

